Historia
Początki firmy związane są z burzliwym rozwojem publicznego transportu samochodowego w latach 50-tych. W 1957 roku utworzono Placówkę Terenową Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej (KPKS) w Tarnobrzegu jako Placówki Oddziału w Stalowej Woli. Nowo utworzona placówka dysponowała dziesięcioma samochodami marki Star 20. Były to samochody słabe technicznie, często ulegające awariom, a przez to niebezpieczne w eksploatacji. Placówka zlokalizowana była początkowo przy ulicy Fornalskiej, a następnie przeniesiona na ulicę Mickiewicza. Plac postojowy był nieutwardzony, co powodowało, że w porze wiosennej i jesiennej zamieniał się w bajoro. Zaplecze techniczne stanowiło pięć stanowisk naprawczych, w tym tylko jedno stanowisko kanałowe. Do przewozu osób służył przystosowany do tego celu Star 20 nazywany "Stonką"
W latach 1965-66 pracownicy we własnym zakresie wybudowali drugi kanał. Park maszynowy składał się z tokarki, szlifierki, przyrządu do sprawdzania wtryskiwaczy oraz spawarki elektrycznej. Tarnobrzescy kierowcy pracowali początkowo głównie w przedsiębiorstwach budowlanych lub przy rozładunku wagonów. Ciężarowymi samochodami wożono także ludzi do pracy. Dopiero w następnych latach, wciąż wzrastające potrzeby pociągnęły za sobą konieczność zakupu autobusów przystosowanych do przewozu osób. Zakupiono między innymi "Sany HO-1".
W latach 1968-72 wybudowano nowy dworzec autobusowy przy ulicy Mickiewicza oraz zajezdni przy ówczesnej Al. Warszawskiej, gdzie znajduje się do chwili obecnej. Inwestycje te były konieczne ze względu na rozbudowę lokalnych zakładów pracy oraz aktywizację mieszkańców wsi.
1 stycznia 1973 roku przemianowano Placówkę Terenową KPKS w Tarnobrzegu na Oddział KPKS. Dysponował on 120 pojazdami. Wśród nich było 34 pojazdy ciężarowe oraz 9 przyczep. Oddział KPKS posiadał 86 autobusów oraz 5 przyczep autobusowych. Nowo wybudowana zajezdnia posiadała Stację Obsługi z 24 stanowiskami obsługowo-naprawczymi, w tym 14 kanałowych i 10 bezkanałowych. Stacja Obsługi została także wyposażona w pomieszczenia socjalne dla pracowników. Zajezdnia została wyposażona także we własną stację paliw. Systematycznie wzrastające potrzeby przewozowe regionu prowadziły do wzrostu taboru. W roku 1975 Oddział KPKS w Tarnobrzegu dysponował już 154 autobusami i 85 pojazdami ciężarowymi. W tym także roku w Oddziale rozpoczął działalność Ośrodek Szkolenia Kierowców, prowadzący kursy na kat. D prawa jazdy. Naszymi autobusami podróżowało w tymże roku ponad 17,5 mln osób.
1 kwietnia 1976 roku dokonane zostały zmiany w działalności przewozowej. Oddział w Tarnobrzegu przekazał do Oddziału w Sandomierzu wszystkie samochody ciężarowe, a przejął autobusy, zostając przekwalifikowanym w oddział osobowy. Tarnobrzeski Oddział przejął tym samym dworce autobusowe w Sandomierzu i Opatowie. Ten rok zaowocował przewiezieniem ponad 28,5 mln osób autobusami naszej firmy. KPKS w Tarnobrzegu dysponował wówczas 306 autobusami. Zatrudnienie w Oddziale wynosiło wówczas 900 osób. Znaczne trudności Oddział napotkał w 1980. Złożyła się na to trudna sytuacja gospodarcza kraju. Występowały dotkliwe braki części zamiennych oraz gwałtownie wzrosły koszty płac, przewyższające wzrost wydajności pracy. Mimo ponad 28 mln przewiezionych pasażerów i posiadania 338 autobusów w 1982 roku, trudna sytuacja zakładu została przełamana dopiero w 1984 roku, kiedy to zakład osiągnął dobre wyniki finansowe. Poprawiono także punktualność kursowania autobusów. W tym roku została w Oddziale otwarta przychodnia psycho-techniczna.
Lata 1986-87 to kolejny trudny okres w dziejach firmy. Złożył się na to brak części zamiennych do autobusów. Także wydłużenie czasookresu napraw przez EZNS w Elblągu, głównych autobusów, jakimi były wówczas Autosany H9-21 oraz trudne warunki pogodowe w I kwartale 1987 roku, spowodowały znaczne obniżenie wpływów ze sprzedaży usług podstawowych - przewozu osób. Nastąpił spadek liczby przewożonych do 27,5 mln osób.
Lata 1989 - 90 przyniosły zmianę ustroju politycznego. Zmianie uległa także nazwa firmy. Nazwa Krajowa Państwowa Komunikacja Samochodowa została zamieniona na Państwowe Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej (PPKS). Rozwój motoryzacji, który postępował w coraz szybszym tempie doprowadził do spadku liczby przewożonych osób w 1990 roku do 22 mln osób. W tymże roku nasze autobusy przejechały łącznie ponad 14,4 mln kilometrów. Rozwój gospodarki wolnorynkowej w latach dziewięćdziesiątych doprowadził do wzrostu konkurencji na rynku. Pojawili się na rynku prywatni przewoźnicy.
Rok 1995 zamknął się liczbą 6,8 mln przewiezionych osób. Konieczne były zmiany w organizacji przewozów. Zlikwidowane zostały nierentowne linie oraz wycofano stare autobusy, niespełniające wymogów technicznych i bezpieczeństwa.
Rok 2004 to ponad 5,3 mln przewiezionych pasażerów oraz ponad 8,6 mln przejechanych kilometrów. PPKS dysponował 151 autobusami. Zatrudnionych było wówczas 333 osoby. W kwietniu 2004 r. w wyniku prywatyzacji bezpośredniej właścicielem Państwowego Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej stał się Orbis Transport Sp. z o.o. Zmieniła się nazwa firmy na PKS Tarnobrzeg Sp. z o.o. Rozpoczął się okres intensywnej restrukturyzacji oraz wprowadzania nowoczesnych technologii informatycznych. Prywatyzacja stworzyła szansę na rozwój firmy.